CTUD function not working (Siemens S7 PLC) [Dutch]

@Sammes said:

Ik probeer deze CTUD functie zo te laten werken dat die tot 26 telt en vervolgens van 26 weer naar 0. Hierbij wil ik dat hij tijdens het terug tellen een signaal verstuurd wat ik kan gebruiken.
Hoe kan ik dit doen?

image

@4lloyd replied:

Het probleem komt door de [=] instructie achter QU. Die instructie volgt namelijk de QU waarde en die wordt (weer) 0/false als de huidige tel waarde (CV) kleiner is dan de instelde setpoint waarde (PV).

Je kan dit oplossen door de [=] instructie achter QU te veranderen in een set ([s]) instructie en achter QD een reset ([R]) instructie te zetten om de variable weer te resetten. De waarde van QD is namelijk 1/true als de tel waarde (CV) lager of gelijk is aan 0.

Je kan deze informatie ook terug vinden in de help van TIA Portal. Klik daarvoor als het programma open staat op de F1 knop of in het menu via Help -> Show help.

@Sammes replied:

Maar het is niet mogelijk om de reset ([R]) instructie te verbinden aan de QD. Ik kan hier geen instructie blokje aan vastmaken. Weet jij hoe ik dit oplos?

@4lloyd replied:

Ik heb het even nagekeken en het is inderdaad niet mogelijk om daar gelijk een instructie aan te koppelen. Je kan dit oplossen door de waarde tijdelijk op te slaan in bijvoorbeeld een datablok of een marker en die waarde weer te gebruiken om het reset blok te activeren.